Frågor och svar
Nedan hittar ni en sammanställning av de vanligaste frågorna som styrelsen får av er medlemmar.
Vintertid ska temperaturen i din lägenhet hålla ca 21 grader (detta är en grad över Socialstyrelsens rekommendation). Du mäter temperaturen i din lägenhet en meter från vägg och ca en meter från golvet. Om inomhustemperaturen ändå är lägre kan du kontrollera att inget täcker för termostat och element såsom möbler, gardiner eller elementskydd, vilket förhindrar att värmen sprider sig i rummet. Har du säkerställt detta och temperaturen ändå uppmäter en lägre temperatur?
Under garantitiden år 3-5 efter färdigställande samt efter att garantitiden löpt ut, kontaktar du styrelsen.
I din bostad tillförs bostadens friskluft utifrån genom tilluftsdon som är placerade bakom elementen. Elementet värmer upp den tillförda uteluften samtidigt som luften har en avkylande effekt på elementet. Detta kan kännas vid den nedre delen av elementet och gör även att golvet precis under tilluftsdonet kan upplevas kallt, vilket är helt normalt.
Obs! Stäng inte av ditt element vintertid då elementet kan frysa sönder av den kalla uteluften.
Vintertid ska temperaturen i din lägenhet hålla ca 21 grader (vilket är en grad över Socialstyrelsens rekommendation). Temperaturen mäts en meter från vägg och ca en meter från golvet. Vintertid, när det är kallt ute sker alltid ett visst kallras från ytterväggarna in i din lägenhet, framförallt via fönstren. Kall luft som är lättare än varm luft trycks ned mot golvet medan den varma luften stiger uppåt. Eftersom din lägenhet inte är utrustad med golvvärme blir temperaturen vid golvnivå då något lägre än i vistelsezonen. Detta är inget som är specifikt för våra lägenheter, det gäller alla bostäder som inte är utrustade med golvvärme.
Om temperaturen i rummet mätt en meter från vägg och ca en meter från golv understiger 21 grader, och du säkerställt att inga möbler, gardiner eller elementskydd täcker för termostat och element, gör så här:
Under garantitiden år 3-5, och efter att garantitiden löpt ut, kontaktar du styrelsen.
Alla bostäder är utrustade med snålspolande blandare vilket innebär att vattenflödet i din kran är mindre än i en icke snålspolande kran. Det gör att du får spola ett litet tag innan vattnet blir varmt. Även fast du med en icke snålspolande blandare, får fram varmvatten snabbare till kranen, blir den mängd vatten som spolas ur i stort sett densamma som från en blandare i en JM-lägenhet.
Den stora skillnaden i varmvattenförbrukningen blir när du till exempel duschar eller tvättar händerna. Då kommer den icke snålspolande kranen spola ur väsentligt mycket mer varmvatten.
En snålspolande blandare har ett vattenflöde på ca 0,07 l/s att jämföra med en omodernare blandare som har ett flöde på 0,2 l/s.
I din lägenhet har du ett el-centralskåp där all el kommer in i bostaden. Från skåpet leds sedan elen ut i din lägenhet. I skåpet sitter automatsäkringar (vilka har ersatt den äldre typen av säkringar som skruvas fast).
När en automatsäkring är tillslagen pekar brytaren uppåt, om säkringen löser ut pekar brytaren neråt. Säkringen behöver inte bytas utan återställs genom att trycka upp brytaren igen. Om en automatsäkring löser ut ska du ta reda på orsaken innan säkringen slås på igen.
Exakt var varje säkring är kopplad framgår av ett schema som finns på insidan av luckan till elcentralskåpet.
Huvudsäkringen till lägenheten sitter vid din mätartavla i källaren. Om alla säkringar i lägenheten är hela så är kan det vara en huvudsäkring som har löst ut. Dessa säkringar byter man själv och är av den gamla modellen (porslinssäkring).
Du som har ”oljud” i köksfläkten behöver felanmälan det till styrelsen.
En underentreprenör svarar för fläktsystemet, varför individuell anmälan fordras från lägenhetsinnehavare! Åtgärdas med en ”hatt” på rökgången uppe på taket! Ingen åtgärd i lägenheten behöver göras.
Andrahandsuthyrning skall godkännas av styrelsen. Skäl till uthyrningen skall anges samt hur lång tid som önskas samt till vem. Det är du som lägenhetsinnehavare som är juridiskt ansvarig för din lägenhet. Kontakta styrelsen om du är intresserad av att hyra ut din lägenhet.
Inga paraboler får sättas upp på balkongerna.
Det är fastighetsförvaltaren som sköter det, kontakta Jobero Fastighetstjänst.
Föreningen har endast två extra förråd att hyra ut och för tillfället är de uthyrda. Kontakta styrelsen genom kontaktformuläret på hemsidan om du vill ställa dig i kö.
Prova först med vanlig propplösare och följ anvisningarna på förpackningen. Om det inte hjälper är nästa steg att plocka isär vattenlåset och göra rent det. Tvättmaskinen kan också samla på sig avlagringar och kan behöva rengöras. Om det inte hjälper, anlitar ni en rörmokare på egen bekostnad.
Varmvatten avläses och faktureras kvartalsvis av föreningens leverantör.
Avläsningsperioden för varmvatten är enligt följande:
November, December, Januari - Mars (faktura förfallodatum)
Februari, Mars, April - Juni (faktura förfallodatum)
Maj, Juni, Juli - September (faktura förfallodatum)
Augusti, September, Oktober - December (faktura förfallodatum)
Lägenhetsinnehavaren anlitar en rörmokare på egen bekostnad för att lokalisera felet. Om det är stopp under golvet kontaktar ni styrelsen.
Om du känner röklukt i din lägenhet och du upplever det som störande, ska du som lägenhetsinnehavaren lokalisera var röklukten kommer ifrån. I de flesta fall kommer röklukten från att någon står och röker på balkongen eller i närheten av ett luftintag. Prata gärna med personen och uppmärksamma denne om att du störs av röken. Enligt föreningens trivsel-och ordningsregler ska man försöka undvika att röka på balkongen och i närheten av luftintag. Luftintagen sitter under fönsterblecken.
Lägenhetsinnehavaren bekostar själv en felsökning av ventilationen genom att kontakta GK Gunnar Karlsen AB på telefonnummer 018 278852 och i första hand Servicetekniker Per Pettersson 070 5488182 eller på per.pettersson@gk.se. Om fel kan påvisas på ventilationssystemet står föreningen för kostnaden.
Kontakta styrelsen för att säga upp ditt avtal.
Är du intresserad av ett utdrag ur lägenhetsregistret så kontaktar du SBCs kundtjänst (kundtjanst@sbc.se). Du kan antingen ringa eller skicka en förfrågan via e-post till dem. Ange ditt objektsnummer eller personnummer. Om du efterfrågar ett lägenhetsutdrag på din egen bostad så är det helt kostnadsfritt.
Månadsavgifterna förfaller alltid den sista vardagen på månaden.