Felanmälan

Om något är fel

Hur går man tillväga vid fel eller uppkommen skada?

Den tvååriga garantitiden från JM har löpt ut. Det innebär att du som lägenhetsinnehavare inte själv kan anmäla uppkomna fel till JM. Lägenhetsinnehavaren ansvarar själv för uppkomna fel eller skador i lägenheten. Vid fel eller skada på egendom som inte räknas till lägenheten skall anmälan alltid ske till styrelsen genom​ kontaktformuläret på hemsidan under "Kontakt".

I föreningens stadgar §37 finns angivet vad som tillhör lägenheten och vad som lägenhetsinnehavaren ansvarar för. Övrigt ansvarar vi gemensamt i föreningen för.

Garantier och rutiner för felanmälan i din bostad

Förening har entreprenadavtal med JM och genom avtalet har du garanti på material och arbete som utförts i din bostad. Garantin gäller under fem år på allt arbete och material som ingått i JMs entreprenad utom på vitvaror, blandare/VS-armaturer, invändiga målningsarbeten och tapetseringar som har två års garanti. Garantitiden gäller från det startdatum som fastställts vid slutbesiktning.

År 3-5 för fel som täcks av garantin under denna period anmäls av medlemmarna till bostadsrättsföreningens styrelse. Styrelsen reklamerar vidare till JM. Vid en reklamation tar JM ställning till om felet omfattas av garantin, eventuellt sker detta efter viss undersökning/utredning. Fel och skador som beror på bristande underhåll, felaktig skötsel eller förslitning omfattas inte av garantin. Fel och skador som orsakats av yttre påverkan omfattas inte heller av garantiåtagandet. Exempelvis ingår inte normal justering av dörrar och fönster eller åtgärder enligt underhållsplan i garantiåtagandet. JM har rätt att avhjälpa fel på allt som ingått i entreprenaden. Innan bostadsrättsföreningen påbörjar reparationer av det som anses vara garantifel ska JM kontaktas i frågan.

Vitvaror

Vid fel på vitvaror i bostaden kontakta din vitvaruleverantör Electrolux direkt på telefon 0771-11 44 77.

Uppge alltid vad felet är samt namn, adress, telefon, E-nr och FD-nummer (Var du hittar dessa nummer för respektive produkt anges i bruksanvisningen). 

TV, telefoni och dator

Om du får problem med TV, telefon-eller Internetanslutning se instruktion under avsnitt "TV, telefoni och dator" i bostadspärmen. Du kan även ringa Telia support på telefonnummer 020-240 250.                                                                             

Hiss och garageport

Vid fel på hiss eller garageport, kontakta styrelsen eller fastighetsskötaren Sweax på telefon 018-513030. Styrelsen och/eller Sweax bedömer om Kone ska kontaktas. Problemet med stenar i hissrännan kan oftast lätt avhjälpas, genom att enkelt plocka bort stenarna. För att hålla nere våra gemensamma kostnader är det viktigt att vi tillsammans försöker ha koll på detta.             

Nyckelhantering

Vid borttappad nyckel eller byte av lås kan ni i första hand vända er till styrelsens nyckelansvarig på nykclar@brfariket1.se eller direkt till Byggbeslag AB som går att kontakta på telefon: 018-651280 eller info.uppsala@byggbeslag.se.

Försäkringsärende gällande gemensamt bostadsrättstillägg

Föreningen har tecknat bostadsrättstillägg via Bostadsrätterna som samarbetar med Folksam.

Om det händer något skall du som lägenhetsinnehavaren anmäla det först till ditt eget försäkringsbolag. Din hemförsäkring gäller i första hand, om skadan ligger innanför vägg, golv, tak och balkongräcke. Mer information om detta går att hitta i föreningens stadgar §37 om vad som tillhör lägenheten och vad som lägenhetsinnehavaren ansvarar för. Om exempelvis en vattenskada är under parkettgolvet då först kopplas föreningen in och styrelsen anmäler till föreningens försäkringsbolag. Om du som lägenhetsinnehavaren själv orsakat skadan, t.ex. genom hål i parketten eller hål i taket, då får du som innehavaren själv stå för kostnaderna. När det gäller skador som omfattas av föreningens försäkring så skall de alltid gå genom styrelsen.

Är man osäker på hur ärendet ska hanteras är man alltid välkommen och kontakta styrelsen och sitt försäkringsbolag.

Avlopp

För stopp som uppkommer i lägenheter gäller följande:

  1. Lägenhetsinnehavaren kontaktar Rörmokare, Jobero eller själv monterar isär vattenlåset för att konstatera var stoppet är.
  2. Är stoppet i vattenlåset eller ovanför golvet skall reparationen bekostas av lägenhetsinnehavaren.Om stoppet är i badrummet kan en kamera inspektion bli nödvändig.
  3. Är stoppet i/under golvet bekostar föreningen slamspolningen. Beställ arbetet hos Relita på telefonummer 0771 103 500. Uppge föreningen, namn, adress och telefonnummer där slamspolningen skall ske. Föreningens organisationsnummer är 769624-2473 och kan behöva anges. Om möjligt begär att spolningen sker dagtid mellan kl.7.00-16.00. Då utryckning under jourtid kostar mycket mer. 
  4. Om felet konstateras vara under golvet betalar föreningen lägenhetsinnehavarens utgifter.
  5. Om felet konstateras vara under golvet och orsakats av främmande föremål som ej är avsett att spolas ner i avloppet bekostar lägenhetsinnehavaren slamspolningen.​

Akuta fel efter kontorstid

Vi akuta fel efter kontorstid, kontakta Sweax via växeln på 018-513030 eller kontakta styrelsen direkt.

Jouruttryckning bör undvikas och ska endast ske:

  • Vid fel eller haveri där det finns risk för följdskador på person eller egendom.
  • Vid akut brådskande fall som innebär att du omgående behöver ut ur garaget med bilen (Gäller vid fel på garageporten).​

OBS! Jourutryckning för icke akuta fel, kan komma att debiteras den som anmält felet.